Flow-ul are potențialul de a crește viteza de însușire a cunoștințelor, în cele din urmă ducând la îmbunătățirea drastică a rezultatelor academice și a abilităților clinice.
Pentru a studia fenomenul numit flow, cercetătorii koreeni Kwisoon Choe, Youngmi Kang, Bong Sun Seo și Boksun Yang (2015) au analizat stările de flow relatate de studenți și circumstanțele prin care au fost atinse aceste stări intens-productive.
Iată ce au descoperit:
1. Fă-te comod(ă)!
Așează-te într-un scaun comfortabil, dar care să confere o postură corectă, poartă haine lejere și asigură-te că temperatura din încăpere e una potrivită.
Disconfortul e o sursă de distragere, iar flow-ul presupune ca mintea ta să fie complet absorbită în activitatea respectivă.
2. Înlătură alte surse de distragere, precum Facebook, e-mail, internet sau jocuri!
Închiderea telefoanelor și minimizarea sunetului de fundal, inclusiv a muzicii, contribuie la atingerea stării de flow.
Unii studenți ar putea spune că nu pot opri muzica, nu este un factor care i-ar deranja, ci doar ar face activitatea una mai plăcută.
Aceeași argumentare e folosită și pentru Facebook sau discutat unii cu alții în timpul învățatului.
Au dreptate până la un anumit punct – se poate învăța și în condiții de zgomot, sau cu muzică.
Însă starea de flow poate presupune atenție neîntreruptă, și e puțin probabil să te poți concentra 100% atunci când ești distras.
3. Găsește momentul potrivit pentru starea de flow!
Unii studenți relatează că atingerea stării de flow are loc mai des noaptea târziu, sau spre dimineață.
Motivele pot fi:
a) mai puțină agitație în jur, deci mai puține distrageri
b) există momente ale zilei când în mod natural suntem mai energici și productivi, și momente când corpurile noastre își încetinesc funcțiile (moleșeala de la ora 3 după amiaza pe care o resimțim toți).
Atunci când îţi propui să înveţi noaptea stabileşte ora fixă la care începi. Opreşte televizorul şi apucă-te de învăţat.
Impune-ţi şi o oră la care te vei opri. În acel moment va trebuie să închizi cărţile şi caietele şi să te culci.
Nu pierde timpul cu mesaje, Facebook sau jocuri. Ai toată ziua la dispoziţie să te ocupi de acestea.
Desigur, nu toată lumea are același ritm: unii funcționează cel mai bine dimineața devreme, alții sunt „lilieci”. De exemplu, aveam colegi care învățau pentru admitere – cel mai bine – doar între 11 noaptea și 6 dimineața.
Lecția de învățat de aici nu este că toți trebuie să învățăm noaptea târziu pentru că toți prietenii tăi o fac, crezând că sunt super-productivi atunci, ci tu însuți să găsești momentul zilei când ai cea mai multă energie să înveți.
Pentru că atunci când studenții încearcă să învețe toată ziua, productivitatea tinde să scadă semnificativ din cauza oboselii. Ca urmare, dacă știi care sunt momentele zilei când ai cel mai puțin spor, fă o pauză, ieși afară, respiră aer curat, fă câteva exerciții sau altceva de care te bucuri și apoi întoarce-te la învățat, simțindu-te reîmprospătat și învigorat.
4. Studenții sunt mai predispuși să experimenteze starea de flux în timp ce studiază materiile care îi interesează sau de care sunt pasionați.
Cei mai mulți studenți performanți au descifrat o mică parte a succesului lor: când studiezi o materie de care ești pasionat, obții rezultate MULT MAI MARI decât dacă te axezi pe mai multe materii deodată. Te concentrezi pe unul singur 100%, ca să poți intra în stare de flux si să obții rezultate maxime.
Așa se obține performanța.
Iar modul lor de lucru arată, schematic, așa:
Materia de care ești pasionat/ă: 0-100%
Materia 2: 0%
Materia 3: 0%
In cazul de mai sus, nu începi să studiezi materia 2 până nu termini materia de care ești pasionat/ă.
Este mai probabil ca fluxul să apară în timp ce înveți subiecte de care te bucuri în mod natural, citind materiale interesante și bine scrise și când utilizezi materiale de învățare multiple (de exemplu planșe sau materiale audio-vizuale, pentru a consolida acel subiect).
5. Este mai puțin probabil ca fluxul să apară atunci când subiectul necesită memorarea mecanică.
Acest lucru nu ar trebui totuși să te împiedice să abordezi un subiect care necesită acest tip de învățare, deoarece este adesea un pas necesar pentru a stăpâni un domeniu de care chiar ești pasionat.
Medicii trebuie să învețe anatomia; avocații trebuie să învețe legile; cei pasionați de limbi străine trebuie să memoreze vocabularul și structurile gramaticale; muzicienii trebuie să înțeleagă structurile muzicale de bază.
Însă fără a învăța elementele de bază nu vei avea niciodată experiența de a vindeca un pacient, de a câștiga un caz în sala de judecată, de a purta o conversație într-o limbă străină sau de a crea muzică plăcută atât pentru interpret, cât și pentru ascultător. Ce vreau să spun este că uneori este nevoie de învățare mecanică – pentru a învăța bazele, însă starea de flow o vei atinge în momentul în care vei începe să faci conexiuni.
6. Concurența și stresul au o relație interesantă cu fluxul.
Fluxul apare mai des atunci când examenele/testele iminente îl împing pe student (adică pe tine) să acționeze.
Studenții sunt, de asemenea, mult mai susceptibili să intre în flux atunci când încearcă să se „motiveze” unul pe celălalt pe subiectele pe care le stăpânesc cel mai bine. Totuși, există un efect negativ asupra fluxului generat de presiunea constantă de a obține note mari și de comparațiile obsesive între colegii de grupă.
Aceste modele de comportament distrug farmecul unor subiecte care altfel pot fi plăcute și reduc rezistența studenților la dezamăgire, deoarece se bazează mai mult pe stima de sine primită prin atingerea unor note foarte mari. După cum reiese din graficul de mai jos, prea puțin stres duce la plictiseală și inerție, ceea ce distrage atenția studenților de la sarcina lor și, prin urmare, inhibă fluxul.
Prea multă presiune cauzează anxietate, ceea ce duce la scăderea resurselor mentale disponibile pentru a îndeplini o sarcină intelectuală dificilă. Doar cantitatea potrivită de presiune oferă o motivație suficientă pentru a începe și pentru a te pune într-o stare mentală care îți permite să fii productiv.
Pentru a stimula starea de flux în timp ce înveți, găsește condițiile care oferă exact „cantitatea potrivită” de presiune pentru a te pune în „starea de flux”. Modalitățile de realizare a acestui lucru ar putea include stabilirea unor etape de finalizare.
Concurența dintre prieteni poate fi pozitivă atunci când oferă un punct de referință provocator, dar realist de atins.
7. Fluxul este un „meci” între nivelul de îndemânare/skill solicitat de sarcină și nivelul de îndemânare al individului.
- Nivelul de îndemânare pe care sarcina îl solicită acționează ca un factor de stres. Setează nivelul de îndemânare prea scăzut și sarcina devine prea ușoară – Studentul se plictisește.
- Setează nivelul de îndemânare prea mare și apare anxietatea, în timp ce studentul se simte presat dincolo de capacitățile sale.
Învățatul este o abilitate, ca și vorbitul unei limbi străine, cunoașterea unui instrument muzical, meseria de avocat sau meseria de doctor. Este posibil să te gândești la învățat ca la o abilitate care îți deschide capacitatea de a dezvolta orice altă abilitate.
Asigură-te că tehnicile de studiu pe care le utilizezi sunt potrivite pentru subiectul respectiv. De exemplu, subiectele care necesită memorare mecanică pot necesita tehnici diferite în comparație cu subiectul care necesită raționamente analitice și sunt diferite de sarcinile care necesită creativitate.
De exemplu, subiectele care necesită memorare mecanică pot necesita tehnici diferite în comparație cu subiectul care necesită raționamente analitice și sunt diferite de sarcinile care necesită creativitate.
Cu cât subiectul devine mai avansat, asigură-te că tehnicile de studiu sunt încă adecvate. Dacă încerci aceste sugestii și nu experimentezi starea de flux imediat, nu îți face griji, încearcă din nou. Fluxul necesită un nivel adecvat de îndemânare pentru a se dezvolta.
Din experiență, nu ai cum să atingi starea de flux când ești la început pe un anumit subiect sau într-un anumit domeniu.
Nu te descuraja. Ai nevoie de timp.
Tu cum stai cu flow-ul? Scrie-mi în comentarii!
-Mihai de la Grile-Admitere.ro