Știi care este singura resursă pe care nu o poți cumpăra sau împrumuta?
TIMPUL!
Încă de când te naști, ai o cantitate finită de timp care se scurge pe măsură ce înaintezi în vârstă.
Știu! Cu toții ne-am dori să avem mai mult timp la dispoziție. Există acele zile în care ai atât de mult de învățat încât simți că 24 de ore nu sunt suficiente.
Și atunci începi să recurgi la tot felul de „scurtături” nesănătoase – faci nopți albe, sari peste mese și îți refuzi orice mică plăcere care te-ar ajuta să scapi de stres.
Simți că ai face orice pentru câteva ore în plus pentru a parcurge riguros materia.
Ce mi-aș dori să înțelegi din acest material este că nu poți câștiga timp, dar poți învăța să îl cheltuiești mai eficient.
De ce contează time management-ul?
Pentru mine, timpul este cea mai valoroasă resursă din simplul motiv că este o finit și nu îl pot cumpăra sau împrumuta.
Și tocmai pentru că este o resursă limitată, am mereu grijă cum și pe ce îl cheltuiesc.
De fapt, îmi prețuiesc timpul atât de mult încât mă înfurii atunci când cineva întarzie mai mult de 15-20 de minute la o întâlnire.
Personal, am realizat că time management-ul are două componente de bază.
În primul rând, contează activitățile și obiectivele pe care alegi să îți consumi timpul în fiecare zi.
În al doilea rând, este esențial cum alegi să abordezi fiecare activitate. De exemplu, poți petrece un număr de ore „tocind” un capitol sau poți petrece mai puțin timp folosind strategii de memorare și învățare.
Atunci când înveți să îți gestionezi timpul, vei avea rezultate bune la învățat fără să îți sacrifici timpul liber.
1. Elimină haosul și dezordinea

Probabil că acum te gândești „Dar eu învăț fără probleme în haos și dezordine. Chiar dacă e dezordonată camera, știu exact unde să găsesc fiecare lucru”
Da, poate că ești familiar cu dezordinea (până la urmă e dezordinea ta), însă mereu vei avea de câștigat dacă îți pui lucrurile în ordine.
În primul rând, atunci când ai toate materialele pentru învățat (cărți, cursuri, mind map-uri, markere și altele) într-un singur loc, vei pierde mai puțin timp plimbându-te de colo colo prin cameră.
În al doilea rând, să îți ordonezi camera (sau spațiul în care înveți) te ajută să îți pui ordine în gânduri. Astfel, vei începe sesiunea de învățat cu o minte limpede.
2. Scapă de procrastinare!

Procrastinarea este cel mai mare time waster și motivul pentru care te simți presat de timp în sesiune. De fapt, această presiune te împiedică să vezi imaginea de ansamblu.
Adevărul (oricât de greu ar fi de digerat) este că nu volumul de materie este motivul pentru care nu ai timp să te pregătești, ci felul în care ți-ai petrecut timpul pe parcursul semestrului.
Poți alege să te plângi că nu ai suficient timp sau poți scăpa de acest obicei nociv astfel încât sesiunea următoare să fie mai puțin stresantă.
Începe prin a elimina distractorii
Cel mai simplu mod în care combați procrastinarea este să elimini absolut tot ce te distrage de la învățat.
- Pune telefonul pe silent mode și „uită-l” în sertarul de la birou. Poți face același lucru cu tableta, laptop-ul sau consolele de la PlayStation.
- Învață într-o cameră în care nu ai televizor.
- Evită să înveți în grup, mai ales dacă ști că tu sau ceilalți colegi vă pierdeți ușor în bârfe și discuții inutile.
Caută sursa procrastinării
Există mai multe motive pentru care te distragi (mai mult sau mai puțin conștient) de la ce ți-ai propus să faci.
Poate ți se pare că materia e plictisitoare sau poate simți că e prea dificilă. Poate îți lipsește motivația sau poate te sabotezi singur pentru că ți-e teamă de eșec.
Atunci când afli sursa procrastinării, vei ști ce trebuie să faci pentru a scăpa de ea.
3. Pune-ți obiectivele pe foaie în fiecare dimineață

Fără obiective clare, timpul și eforturile tale se vor duce pe apa sâmbetei.
Fie că preferi un calendar digital sau o foaie, asigură-te că îți setezi obiective în fiecare zi.
Personal, îmi place să setez obiective atunci când savurez cafeaua de dimineață. Folosesc foaia și pixul pentru că mă ajută să îmi organizez mai bine gândurile.
După ce am ales activitățile și obiectivele pe ziua respectivă, estimez cât timp am nevoie pentru fiecare și apoi le trec în calendar.
Dacă vrei rezultate cât mai bune din timpul pe care îl ai la dispoziție, începe-ți ziua cu un set clar de obiective.
4. Folosește unelte de time management

Și pentru că trăim în era digitală, vreau să îți propun câteva unelte cu care să îți monitorizezi și gestionezi mai bine timpul.
Prima și cea mai la îndemână unealtă de time management este calendarul. Așază în calendar activitățile tale zilnice (învățat, examen, mâncat, sport, etc) pentru a evita să pierzi timpul degeaba.
Cu cât îți planifici mai bine ziua (și te ții de acel plan), cu atât vei fi mai eficient și organizat.
Totodată, caută să vezi care aplicații și site-uri îți consumă timp aiurea. Și pentru asta îți recomand RescueTime – o aplicație care îți monitorizează traficul online.
În felul acesta poți să faci schimbări care te ajută să nu mai pierzi timp degeaba. De exemplu, poți petrece mai puțin timp pe Facebook și mai mult timp pe Biomap.
O altă aplicație pe care ți-o recomand este MyLifeOrganzed. Seamănă cu un calendar însă oferă mult mai multe funcționalități. De exemplu, poți „sparge” un obiectiv mare în mai multe obiective mici și ușor de atins.
Nu uita! Secretele time management-ului sunt organizarea și monitorizarea.
5. Prioritizează-ți obiectivele cu matricea Eisenhower

Să zicem că ți-ai setat obiectivele pentru astăzi și realizezi că sunt prea multe. La prima vedere, toate par importante și nu știi cu care ai vrea să începi și la care ești dispus să renunți.
Poți să sacrifici timpul liber sau somnul (Nu recomand!) în favoarea listei de obiective sau…
Poți folosi matricea Eisenhower – un tool care te ajută să fii eficient și productiv cu timpul pe care îl ai la dispoziție.
Practic, tot ce trebuie să faci este să îți împarți obiectivele în patru categorii:
- Important și urgent – obiective la care trebuie să lucrezi
- Important și neurgent – obiective pe care le poți lăsa pentru mâine
- Neimportant și urgent – obiective pe care le poți delega (dacă ai cum)
- Neimportant și neurgent – obiective la care poți renunța
Cand am folosit prima dată matricea Eisenhower, mi se părea că toate obiectivele sunt urgente si importante. Astfel, mi-am înghesuit toate activitățile în chenarul din stânga-sus (important și urgent).
Ca să nu faci și tu la fel, îți propun o regulă simplă – Distribuie obiective în fiecare chenar.
Această regulă te va forța să faci o distincție între obiectivele tale și să prioritizezi ce este cu adevărat important.
6. Folosește un timer pentru sesiunile de învățat

De câte ori nu ți s-a întâmplat să spui „O sa învăț o oră după care iau pauză” ca apoi să te uiți la ceas din cinci în cinci minute?
Iar când vezi cât de greu trece timpul, parcă te frustrezi mai tare și îți trece tot cheful de învățat.
Din fericire, soluția la problemă există chiar în telefonul de pe care probabil citești acest material.
Timer-ul este cel mai bun prieten al oricărui student care vrea să își gestioneze timpul cât mai eficient.
Atunci când îți setezi un interval fix pentru fiecare sesiune de învățare, vei fi mai puțin vulnerabil(ă) la distractori.
Timer-ul te ajută să te disciplinezi – ști că trebuie să rămâi cu cartea în față până când sună alarma.
Personal, folosesc timer-ul atunci când aplic metoda Pomodoro (25 de minute de lucru + 5 minute pauză). La început aveam tendința să arunc un ochi pe ceas, însă treptat m-am condiționat să ies din activitate atunci când aud alarma și niciodată mai devreme.
Simți vrei să parcurgi mai multă materie atunci când ști că timpul se scurge și alarma va suna în curând.
Mai exact, timer-ul creează puțină presiune; suficient stres cât să te mobilizeze dar nu atât de mult încât să te copleșească.
7. Nu aștepta să te „lovească” cheful de învățat

Cred că ai avut și tu momente în care ți-ai spus „Nu am niciun chef să învăț”.
De fiecare dată când deschideai cartea, parcă mintea îți fugea instant la cu totul altceva. De fapt, cred că simțeai un disconfort teribil numai când te gândeai la cât ai de învățat. Toată acea frustrare amestecată cu dezgust te face să crezi că nu ești în dispoziția potrivită să înveți.
Și care e cel mai la îndemână (și contraproductiv) mod în care scapi de disconfort?
Evitarea!
Psihologii o numesc gândire emoțională și se referă la tendința noastră de a gândi cu emoțiile în loc de rațiune. Cu alte cuvinte, folosești disconfortul emoțional ca scuză să nu te apuci de treabă.
Rațiunea sau emoțiile?
Data viitoare când simți că nu ai chef să înveți, vreau să îți adresezi câteva întrebări:
- Am un motiv întemeiat pentru care nu pot învăța?
- Există vreo rațiune în spatele lipsei mele de chef?
- O să mă „lovească” inspirația dacă doar o aștept și nu fac nimic?
- Nu cumva caut o scuză să procrastinez?
Nu aștepta să te „lovească” inspirația sau cheful de învățat.
Cum spunea și Pablo Picasso: „Inspirația vine, dar trebuie să te găsească muncind.”
Elimină emoțiile din ecuație și concentrează-te pe motivele reale pentru care e nevoie să te apuci de treabă.
8. Nu uita să rezervi puțin timp și pentru tine

Până acum, am vorbit exclusiv despre moduri în care poți cheltui smart timpul pe care îl ai pentru învățat.
Dar parcurgând atâtea obiective, grafice, tehnici și strategii, simt că am scăpat din vedere un aspect extrem de important – PE TINE.
Și când spun PE TINE, mă refer la cine ești ca persoană. Indiferent că ești student, rezident, sau medic, vreau să uiti pentru un moment de aceste titluri și să te gândești la tine ca om.
- Ce te pasionează?
- Ce te amuză?
- Ce te relaxează?
- Ce te ajută să îți încarci bateriile?
Eu consider că time management-ul nu se rezumă doar la moduri în care îți eficientizezi munca și timpul. Cred cu tărie că există momente în care cel mai smart mod în care să îți cheltuiești timpul este pe activități neproductive dar relaxante.
De ce?
Pentru că o minte care primește o doză de relaxare astăzi, va lucra mai bine mâine.
Trăim într-o eră a vitezei unde te simți mereu presat să produci cât mai mult, cât mai repede și cât mai bine.
Doar că mintea ta nu este încă adaptată să lucreze „la foc automat”. Și asta poți să observi și tu din poveștile tragice cu angajați decedați la birou.
Să înghesui prea multe activități într-un interval prea mic de timp sau să îți refuzi orice pauză este nebunie curată.
O să ai un boost de productivitate pe moment, care te va costa scump pe termen lung. Și nu mă refer doar la sănătate, ci și la rezultate.
Oricât de ocupat ai fi, rezervă minim o oră pe zi pentru tine. Poți face orice în acest timp. Este momentul tău de relaxare în care nu îți pasă de rezultate și performanță.
Pe scurt
Dacă vrei să îți cheltuiești timpul eficient și să ai rezultate la învățat, ai grijă să:
- Pui ordine în spațiul în care trăiești și înveți.
- Folosești aplicații pentru time management.
- Pui obiective pe foaie și să le prioritizezi pe cele care sunt importante.
- Scapi de procrastinare.
- Cauți tu inspirația (În loc să te lași găsit de ea).
- Rezervi mereu timp pentru relaxare.